• Trassel10

Hemorrojd!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre, det gör så fruktansvärt ont så jag har lust att skrika rakt ut vid toabesök.

Jag vet att jag fick en hemorrojd i samband med min graviditet, men det var inget jag märkte av förrän det sved till vid ett toabesök och hela toaletten blev nerblodad. Men efter det har jag inte känt något, förrän nu, lite mer än 1 år efter.

Det blir bara värre och värre. Jag vet inte varför jag har fått den heller, kan inte påstå att jag har varit vidare hård i magen eller något. Utan det har jag väl i så fall blivit nu, efter att det började göra ont. För man är inte direkt lockad till att gå på toa när det gör så fruktansvärt ont!

Har ni några som helst tips på vad man kan göra och vad för salva eller stolpiller som kan vara värda att köpa? Börjar bli desperat! Att behöva planera sina toabesök för att inte förstöra en hel dag är onaturligt :/ Vill att det iaf ska sluta göra ont :(

Hjälp? :(

• Svar på tråden Hemorrojd!
  • L E A

Hej!
    Här är en som dragits med detta i flera år. Igår senast var jag till doktorn och fick tarmen kollad.

Jag har knipsat med gummiband en gång vilket hjälpt massor. Ett helt år utan några som helst besvär.
    I samband med detta fick jag utskrivet ett pullver jag strör över gröten till frukosten. Det håller avföringen mjuk.
    Jag fick dessutom rådet att varje morgon smörja ändtarmsöppningen med intyol salva.

Jag har fått salva och stolpiller med namnet scheriprockt. Dom är helt ok.
    Jag har av vår granne fått en liten flaska olja som hon gjort av johannesört.

Är dina yttre eller innre?!
    Har du blivit undersökt?!

Jag hade aldrig ont av mina hemorrojder dock blödde jag massor. Har dåligt järnvägen från början så detta bidrog ju ännu mer till det. Det som gjorde ont på mig var en analfissur. En spricka jag fick. Det kändes i flera timmar efter jag tömt tarmen. Det kom lite blod och var som en kramp. Fick en salva med namnet rectogesic. Fruktansvärd huvudvärk som biverkning men den hjälpte.

Nu när jag var där igår såg åg allt bra ut. Det har hjälpt att äta pulver, smörja och utesluta viss mat.

Min doktor är en fantastisk kvinna och fick mig trygg redan första gången. Det är jobbigt psykiskt men är över på någon minut...

Finns salvor o stolpiller från utlandet men jag har inget sånt provat!

• Trassel10
    KristenTjej84 skrev 2012-03-21 22:12:35 följande:
    Här finns bra salvor!!

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/Intimosex_Intimmedmera_Andtarmsbesvar_Hemorrojder_Omhemorrojder.aspx

Ifall du tror på Gud så finns det också musik som kan hjälpa mot fysiskt och psykiskt smärta.

För mig har båda funkat vid smärtor och besvär.

Lycka till!

Jo, men vilket av dem är bäst? Har läst på om allihop, men blir inte så mycket klokare av det :/
  • Trassel10
    L E A skrev 2012-03-22 00:00:47 följande:
    Hej!

Här är en som dragits med detta i flera år. Igår senast var jag till doktorn och fick tarmen kollad.

Jag har knipsat med gummiband en gång vilket hjälpt massor. Ett helt år utan några som helst besvär.

I samband med detta fick jag utskrivet ett pullver jag strör över gröten till frukosten. Det håller avföringen mjuk.

Jag fick dessutom rådet att varje morgon smörja ändtarmsöppningen med intyol salva.

Jag har fått salva och stolpiller med namnet scheriprockt. Dom är helt ok.

Jag har av vår granne fått en liten flaska olja som hon gjort av johannesört.

Är dina yttre eller innre?!

Har du blivit undersökt?!

Jag hade aldrig ont av mina hemorrojder dock blödde jag massor. Har dåligt järnvägen från början så detta bidrog ju ännu mer till det. Det som gjorde ont på mig var en analfissur. En spricka jag fick. Det kändes i flera timmar efter jag tömt tarmen. Det kom lite blod och var som en kramp. Fick en salva med namnet rectogesic. Fruktansvärd huvudvärk som biverkning men den hjälpte.

Nu när jag var där igår såg åg allt bra ut. Det har hjälpt att äta pulver, smörja och utesluta viss mat.

Min doktor är en fantastisk kvinna och fick mig trygg redan första gången. Det är jobbigt psykiskt men är över på någon minut...

Finns salvor o stolpiller från utlandet men jag har inget sånt provat!

Jag tror de är innre. Känner man så gör det sjukligt ont precis innanför öppningen och en bit in. Dock så har jag något hängande utanför, men det var den jag fick vid min graviditet. Tror inte jag har några besvär av den.

Jag har inte blivit undersökt. Tänkte först testa och se om det hjälper med receptfria medel innan jag försöker ta mod till mig att söka hjälp.

Har du testat receptfria? Vilka är bäst? Ska man bara ha salva eller stolpiller eller både och?

Jag tycker detta är riktigt pinsamt att ha såna här problem :/ och att det gör så ont är så jobbigt :(
  • Aquavit

Jag tyckte att det bästa var Xyloproct, en kombinerad kur med salva och suppar. Receptfritt på apoteket. Lindrade och minskade mina ordentligt i slutet av en graviditet när jag var övertygad om att jag skulle få fortsätta ha ont ända tills bebis var ute...
    Jag provade även andra receptfria, samt sheriproct, men tyckte som sagt att detta var det enda som funkade. 

• KristenTjej84
    Trassel10 skrev 2012-03-22 08:36:27 följande:
    Jo, men vilket av dem är bäst? Har läst på om allihop, men blir inte så mycket klokare av det :/
    AC3 Comfort, den med vit sörja i är bra tycker jag.

• Trassel10

Jag skaffade xyloproct supp idag. Dock hade de inte salvan inne just nu, så får kolla ett annat apotek imorgon.

Tog en supp förut och vad ont det gjorde!! Fasar inför den som ska tas ikväll ;/

Till min förfäran var jag tvungen att gå på toa idag igen och jag höll på att kräkas av smärtan. Att det kan göra så ont :(

Men jag har läst att man inte ska "trycka" när man ska på toa, att det bara blir värre, men trycker jag inte så händer ingenting och smärtan är outhärdlig. Trycker jag så gör det visserligen väldigt ont, men det går över mycket fortare.

Idag efter detta toabesök har jag svårt att sitta i vissa ställningar. Riktigt jobbigt. Har aldrig haft såna här besvär innan. Har gjort ont under tiden vid toabesök och det har värkt efteråt men aldrig så jag inte kan sitta eller göra som jag vill :/ vill ju inte att det ska bli värre än vad det redan är.

Suck på det här! :/

• Aquavit

Usch, det låter väldigt mycket värre än för mig... Jag hoppas verkligen att kuren hjälper dig något i alla fall, annars är det nog dags att uppsöka sjukvård...

Se till att du äter rätt också så att du inte blir hård i magen, kanske det gör litem indre ont...
    Hoppas det blir bättre snart! 

• L E A

Det låter mer som du fått en spricka! Sånna gör skit ont!

Mitt tips till dig innan du för in ett stolpiller är att du doppar stolpillret i yntiol salva och att du smörjer med salvan runt om ändtarmens ände. Då glider den lättare in.

Blötlägg 1-2 msk psylliumfrön i 2 dl vatten med lite rapsolja i. Drick det på morgonen så blir det enklare att gå på toa.

Jag har också testat xyloproct, den är den bästa som finns receptfritt här hemma. Dock har dom som jag köpt från utlandet varit så mycket bättre.

Tycker dock du ska gå och kolla upp det, ta ett klyx innan så kan dom knipsa dom med gummiband redan när du är där så slipper du undersökas 2x.

• Trassel10
    L E A skrev 2012-03-23 07:30:39 följande:
    Det låter mer som du fått en spricka! Sånna gör skit ont!

Mitt tips till dig innan du för in ett stolpiller är att du doppar stolpillret i yntiol salva och att du smörjer med salvan runt om ändtarmens ände. Då glider den lättare in.

Blötlägg 1-2 msk psylliumfrön i 2 dl vatten med lite rapsolja i. Drick det på morgonen så blir det enklare att gå på toa.

Jag har också testat xyloproct, den är den bästa som finns receptfritt här hemma. Dock har dom som jag köpt från utlandet varit så mycket bättre.

Tycker dock du ska gå och kolla upp det, ta ett klyx innan så kan dom knipsa dom med gummiband redan när du är där så slipper du undersökas 2x.

Var skulle den sprickan sitta i så fall? För när jag för in suppen gör det ont en bit in, ungefär när halva suppen är inne.

Igår var jag på toa igen, och det gjorde bara lite ont. Vet inte om det berodde på xyloprocten eller om det berodde på att jag var lös i magen.

Klyx, vad är det? Och vad är det du har köpt från utlandet?
  • L E A

Hej!
    Man kan ha sprickor längre in googla analfissur. Jag köpte när jag var i Turkiet stolpiller och salva som varit skit bra. Tror dom heter hermoptockt.

Klyx är som ett laxeringsmedel. Du "sköljer" tarmen så kan dom undersöka dig.

• Trassel10

Nu vet jag inte längre vad det kan vara. Jag har inte haft några som helst problem sen min mage återgick till det normala, alltså lös i magen. Men idag var den hård igen och det gjorde ont och toaletten färgades röd.

Nyss var jag tvungen att kolla om jag såg någonting, men kan inte avgöra det riktigt. Det kan vara en spricka vid öppningen, men det kan också bara vara rött. Det svider lite om man pillar där.

Men så krystade jag lite för att kunna se lite bättre och det började rinna blod ifrån tarmen.

Vad är detta? Jag har inte haft några problem alls det sista och det har varit så skönt. Vill inte att det ska bli värre igen :(

• L E A

Har du ont långt efter du varit på toa?! Sprickor har nämligen en tendens att göra ont efter man tömt tarmen, då kan smärtan hålla i sig i flera timmar.

• Trassel10

Jupp, det gör riktigt ont i många timmar efteråt. Ingenting man gör minskar smärtan och vissa stunder vet man inte vart man ska ta vägen.

Men om det är en spricka, vad gör man då?

• L E A

Om det är en spricka får man en kräm till en början. Den heter rectogesic. Jag blev mycket bättre av den fast jag gick massor med huvudvärk.

Kör också med intyol salva för gärna in lite med hjälp av fingrarna. Tycker dock att du ska be om en tid, bita ihop och låta en läkare titta på det hela. Ta som sagt ett klyx så kan dom se en bra bit i tarmen. Inget som gör ont.
    Var i landet bor du?!

• HelenN

Jag blev tipsad av min doktor att ta bedövningssalva på stolpillan så går det lättare. Använder Xyloproct, funkar bra. Mitt bästa tips är att köpa Movicol som du löser upp i vatten, det gör att du inte är så hård. Är du mycket hård kan du börja med 3 påsar per dag o sen dra ner efterhand som det blir bättre. Några dagar av gemensam satsning av stolpiller o Movicol hjälper...

Lycka till... Vet precis vad du går igenom....

Svar på tråden Hemorrojd!